יום שישי, 26 בדצמבר 2008

גידול תפוחי-אדמה



תפוח האדמה נמנה עם פקעות המאכל הפופולאריות ביותר, בן למשפחת הסולניים הכוללת את העגבניות, הפלפלים, החצילים והטבק, וכן מיני פרחים ושיחים רבים כמו פטוניה, דטורה(ברוגמנסיה), בוען ואחרים.
תפוחי האדמה נחשבו לגידול הדורש שטחים גדולים אך אציג פה שיטה שמקורה בחקלאות הסינית, והיא מבוססת על התבוננות, שממנה למדו כי תפוחי האדמה יכולים לייצר לא רק שכבה אחת של פקעות, אלא קומות של פקעות. אם נחשוב אחרת נוכל ליצור תלולית בעזרתה נעלה את הגידול לגובה.
בשיטה הסינית נועצים 4 עמודי עץ בקרקע במרחק של 1 מ' מכל צד, בריבוע שנוצר שותלים 4-5 תפוחי אדמה, מסביב תולים לוחות עץ או שאפשר בזמננו גם להשתמש בפלסטיק משומש כהה, ממלאים בתערובת קרקע וקומפוסט. ככל שהשיחים גדלים, מוסיפים לוחות או פלסטיק וממלאים שוב באדמה/קש וקומפוסט. עלינו לדאוג כי אנו משאירים חלקי צמח גלויים תמיד. בצורה זו יגדל מספר הפקעות בכל שיח ואנו נגיע למקסימום תוצאה.
לחילופין אפשר להשתמש בצמיגים ישנים, בצורה זו אנו גם מוצאים שימוש חוזר לחפצים שקשה להיפטר מהם. באותו האופן אנו מניחים צמיג מניחים כ-4 תפוחי אדמה ומכסים באדמה/קש וקומפוסט, השיחים גדלים ואנו בונים קומה נוספת עם צמיג נוסף ושוב ממלאים תוך שאנו משאירים 10-15 ס"מ צמח גלוי. בכל קומה חדשה אפשר גם להניח כ-2 תפוחי אדמה נוספים להגדלה משמעותית הרבה יותר. באופן זה אנו מגדלים תפוחי אדמה בשטח קטן יחסית ומקבלים המון תוצרת תוך ניצול מירבי של השטח בעיקרון של מינימום מאמץ מקסימום תוצאה.
למעשה אין צורך בתפוח שלם, מקטע קטן של התפוח שיש בו שתי "עיניים", אפשר לגדל צמח חדש. לאחר שהקטע או התפוח הוטמנו באדמה לוקח לצמח כשלושה חדשים לגדול, לפרוח ולקמול. לאחר מכן כל קומות הצמיגים שלנו מלאות בתפוחי אדמה חדשים. אפשר להגיע בקלות לארבע או חמש קומות של צמיגים. לתפוחי האדמה שאנו שותלים צריכים להיות "עיניים" שכבר נבטו קלות. אפשר בקלות לעודד את תפוחי האדמה אם נשים אותם בקרטון ונכסה קלות בנסורת או לחילופין ניתן להם להוציא עיניים בטבעיות בסלסלת הירקות על השולחן ולא במקרר.